Choose language

Close

Tips för säker skidåkning

Skidsäsongen är i full gång och många längtar efter sol och pudersnö. För många ersätts dock den planerade skidsemestern av inomhusvistelse med ett ben i högläge på grund av skador. Med hjälp av bra förberedelser och ett par goda råd kan skador undvikas och risken att behöva avbryta semestern kan minska.
 
Skidåkare föredrar Österrike
Skidåkning är väldigt populärt i många europeiska länder. Bland skandinaviska resenärer var Österrike den mest populära destinationen 2015, särskilt för barnfamiljer. Tidigare har Frankrike varit en populär destination för barnfamiljer, men nu är det landet mer populärt hos en yngre generation. 
 
Veckorna 6, 7 och 8 är de mest populära veckorna att åka på skidsemester till Europa. Oavsett om du är en nybörjare eller avancerad skidåkare är det viktigt att alltid vara medveten om hur omgivningarna ser ut för att undvika skador i nedfarterna. 
 
Förberedelse kan förhindra skador 
Skidåkning är en fysiskt utmanande sport för framförallt knän och ben. Med bra förberedelse inför din skidsemester kan dock risken för att ramla och dra på sig skador minska. 2015 toppades Falck Global Assistance’s lista över anmälda skador av ledskador och stukningar (58%). Av dessa handlade 70% om ben. 
 

 

- Det är viktigt att lyssna på kroppen. När tröttheten sätter in ökar risken för skador. Många knäskador inträffar på semesterns tredje dag eftersom kroppen då är trött efter långa skiddagar. Därför är det viktigt att ha tillräckligt med stabiliserande muskelvävnad runt knäna för att orka med, säger Björn Persson, läkare på Falck Global Assistance.
 
Ett av de mest effektiva sätten att förhindra skador är att vara i god form innan du ger dig ut i backarna.
 
- För att förhindra skador är det en god idé att starta med din träning senast åtta veckor före semester. Många skidåkare är inte medvetna om vikten av att vara i en god fysisk form för att förhindra skador. Jag skulle rekommendera en kombination av löpning och styrketräning tre gånger i veckan för att förbereda kroppen för att åka skidor, säger Björn Persson.
 
De vanligaste skadorna och sjukdomarna hos svenska resenärer:
1. Frakturer (61%)
2. Ledskador (39%)

Råd för ett säkert skidåkande 
  • Förbered din kropp med fysisk träning
  • Använd alltid hjälm och ryggskydd
  • Anpassa din skidåkning efter förutsättningar och erfarenhet
  • Respektera skidreglerna
  • Undvik områden där det är lavinrisk
  • Säkerställ att skidutrustningen sitter som den ska 
  • Undvik alkohol när du åker skidor
  • Var medveten om dina villkor, rättigheter och hur din försäkring täcker eventuella skador eller om du blir sjuk eller skadad under din semester 

 

För mer information, kontakta:

Lotta Smith, Kommunikationsansvarig Falck: 073-373 01 12 

 

Falck Sverige

181 87 Lidingö

Tel +46 8 731 40 70

Fax +46 8 767 90 55

Kontakta Falck Sverige
​​​​​

Vi och våra samarbetspartners använder cookies för att förbättra användarvänligheten på vår site samt för att målinrikta marknadsföringen. Läs mer om cookies och om hur Du säger nej till cookies. Förfrågningar om hemsidan, vänligen maila webmaster@falcksverige.se