Falck stöttar Team Rynkebys cykling till förmån för Barncancerfonden

På lördag ger sig Team Rynkeby, för sextonde året i rad, ut på en välgörenhetscykling till förmån för Barncancerfonden. Varje år är det fler och fler deltagare som medverkar och i år deltar 13 svenska lag med totalt 367 svenska cyklister. Totalt deltar drygt 1600 cyklister från hela norden.

Varje år slår Team Rynkeby rekord i insamlade pengar. 2016 samlades 18,9 miljoner kronor in och även i år förväntas rekordet slås.

- Vi vill på alla sätt vi kan bidra till att utrota cancer och bidra till en bättre vård och förutsättningar för alla barn som insjuknar. Vi har alltid slagit rekordet och det kommer vi att göra i år också, vi tror vi hamnar på över 20 miljoner. Vi har stora förhoppningar att kunna bli den enskilt största bidragsgivaren till Barncancerfonden, säger Paul Chronqvist Svensson, Country Manager Team Rynkeby Sweden.

För tredje året i rad stöttar Falck Team Rynkeby med hjärtstartare på deras resa ned till Paris. I år har hjärtstartarna också varit hos Team Rynkeby under en längre period, även under deras träningsläger.

- Under träningslägret cyklar vi i flera dagar i rad. Vi anstränger hjärtat lite extra. Vi har tidigare sett hjärtstopp i samband med andra lopp så vi vet ju att det kan hända. Att ha med oss hjärtstartare är jätteviktigt, det kan ju handla om sekunder om något händer. Det är en trygghet för alla deltagare att vi har med oss dessa. Man kan inte gardera sig för allt men det här är ett bra verktyg, säger Paul Chronqvist Svensson.

- Det Team Rynkeby gör är verkligen fantastiskt och vi är stolta över att kunna stötta deras välgörenhetscykling till förmån för Barncancerfonden. Vi vill också att alla cyklister som deltar ska känna att de är i säkra händer både under träning men naturligtvis också under loppet och stöttar därför varje lag med en hjärtstartare, säger Sofia Opitz, Marknadschef på Falck.

Många organisationer och företag stöttar projektet på olika sätt vilket också är avgörande för dess fortlevnad.

- Det är väldigt viktigt för projektets fortlevnad att det finns sponsorer som Falck som hjälper till. Det här är ett lågbudgetprojekt som gör något helt utöver det vanliga och samlar in jättemycket pengar för att bidra till barnens bästa. Men det är också viktigt att vi tar hand om deltagarna i projektet som skänker så mycket. Att företag ser vikten av detta gör projektet möjligt i sig själv. Att stödja projektet och deltagarna och deras engagemang bidrar i slutändan till att vi kan lämna över en ännu större check, säger Paul Chronqvist Svensson.

Team Rynkeby grundades 2002 av medarbetare från juicetillverkaren Rynkeby. Då var det elva motionscyklister som beslutade sig för att cykla till Paris för att se avslutningen av Tour de France. Sedan dess cyklar Team Rynkeby varje år till Paris, i syfte att samla in pengar till barn med cancer och deras familjer.