Efter flera år inom den offentliga vården var Maria sugen på att prova något nytt, en annan typ av organisation än hon var van vid. Hon blev tipsad av en kollega som tidigare jobbat på Falck om en tjänst som företagsläkare i Östersund.
"Jag visste ganska lite om företagshälsovård när jag började, men det visade sig vara jätteroligt när jag väl fick in foten," säger Maria.
Balans och utveckling i arbetslivet
För Maria har övergången till Falck inneburit en bättre arbetsmiljö och en mer balanserad vardag. Det är något som hon värderar högt.
"Jag jobbar bara regelbundna arbetstider, vilket är en viktig aspekt. Jag har också större kontroll över min arbetsvardag och känner att jag har möjlighet och de förutsättningar jag behöver för att göra ett bra jobb," säger hon.
Utöver arbetsmiljön har Maria också fått möjlighet att utvecklas i sin roll som läkare. Hon använder sin psykiatriska kompetens som hon har i botten samtidigt som hon lärt sig mycket nytt inom arbetsmedicin och företagshälsovård.
"Jag upplever att det finns en fördom om företagshälsovård, att man som läkare mest sitter och skriver sjukintyg, att det är det sista steget man tar innan det är dags för pension – men det stämmer inte alls. Den här rollen är mycket bredare än min tidigare specialitet," förklarar Maria och fortsätter;
"Här får jag arbeta mer proaktivt och samverka med kunden för att ta fram processer som hjälper arbetsmiljön, det är ett kreativt arbete som kräver driv och nyfikenhet."
Nära samarbeten och rätt resurser för effektiv vård
Arbetet på Falck innebär mycket patientkontakt, kundkontakt och relationsbyggande.
"I sjukvården bygger arbetet på relationen mellan mig och patienten. Nu har jag en större kontaktyta där jag även får arbeta tillsammans med våra kundföretag. Chefer och HR blir som mina kollegor och ytterligare partners i processen, vilket är väldigt roligt," säger hon.
Tillsammans med teamet på enheten i Östersund jobbar de med många olika typer av ärenden, allt från förebyggande insatser, rehab-ärenden och medicinska kontroller.
"Jag har nära tillgång till rätt kompetens och de resurser som behövs för att kunna erbjuda bra och effektiv vård. Det gör att jag kan möta den kundanställde med ingången: vad är det bästa vi kan göra för den här personen och den här arbetsgivaren både på lång och kort sikt."