Våra krisspecialister stödjer varje dag privata företag, offentliga och kommunala verksamheter att hantera olika typer av kriser. Till följd av pandemin har vi anpassat stöd för att möta de behov som finns ute i verksamheterna idag.
Våra krisspecialister stödjer varje dag privata företag, offentliga och kommunala verksamheter att hantera olika typer av kriser. Till följd av pandemin har vi anpassat stöd för att möta de behov som finns ute i verksamheterna idag.
Många har medarbetare med konstant hög arbetsbelastning som upplever sig otillräckliga och är i behov av återhämtning. Andra har personal som inte bara är ensamarbetande utan socialt distanserade och isolerade. Därtill förekommer medarbetare som bär på befogad oro över såväl sin hälsa som sin anställning.
Ett bra omhändertagande i krissituationer får inte bara omedelbart stabiliserande effekter, utan har också en långsiktigt positiv inverkan på relationen mellan chefer och medarbetare. Genom våra krisstödstjänster får du ett starkt komplement till din egen krisorganisation genom tillgänglighet, stöd, kompetens, bedömning och rådgivning.
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ”Första hjälpen och Krisstöd” (AFS 1999:7) är arbetsgivare skyldiga att förbereda sig för en kris. Arbetsgivaren ansvarar för att det finns en beredskap för krisstöd. Med krisstöd avses det psykiska eller sociala omhändertagandet av personal.
Falck Healthcares kristeam stöttar er verksamhet och hjälper er att bygga upp och utveckla krisorganisationer, så att ni snabbt kan vidta rätt åtgärder när krisen är ett faktum. Därför utbildar vi krisledningsgrupper och chefer i krisberedskap. En kris som är väl hanterad, oavsett utgång, påverkar det långsiktiga engagemanget och motivationen för arbetet och verksamheten. Upplevelsen av stödinsatserna är viktigare för den långsiktiga återhämtningen än själva händelsens karaktär.
Som ledningsgrupp eller personalansvarig chef får ni kvalificerad och evidensbaserad handledning genom oss på Falck Healthcare. Vi finns också som ett stöd till drabbade medarbetare, kollegor och anhöriga.
Våra krisspecialister hjälper er att gå stärkta ur krisen. Genom forskning vet vi att lärandet är som störst efter en kris. Vi vet att lojaliteten hos medarbetarna ökar efter en väl hanterad kris. Utvärdering och reflektion över era erfarenheter ger ny kunskap och kan bidra till nya strategier för att hantera det ni har varit med om.
Exempel på insatser efter en kris
Personalstödet är tillgängligt dygnet runt, årets alla dagar. Medarbetaren kan med andra ord ringa så fort – och så ofta – som en stöttande knuff i rätt riktning behövs. Samtalen är helt anonyma, ingenting som sägs når arbetsgivaren.
Stödsamtalen kan exempelvis handla om:
Eftersom Falck Healthcare är ledande inom hälsa i arbetslivet så har vi många kompetenser knutna till oss runt om i landet och internationellt. Ansluter ni företaget till oss så har ni tillgång till en uppskattad personalvårdsförmån som är skattefri om den erbjuds till alla på arbetsplatsen.
Alla medarbetare får då fri tillgång till:
Efter vägledningen får arbetsgivaren en avidentifierad notis om att någon har tagit kontakt med Falck Healthcare, resten är anonymt, liksom namn och anledning till samtalet.
Med vårt kristeam kan era personalansvariga chefer och ledningsgrupper känna er trygga i att bygga upp en stark krisberedskap. Våra specialister finns till för att stötta er, era drabbade medarbetare, kollegor och anhöriga.